… and so the adventure begins! - Reisverslag uit Wapenveld, Nederland van Geralde Steenbergen - WaarBenJij.nu … and so the adventure begins! - Reisverslag uit Wapenveld, Nederland van Geralde Steenbergen - WaarBenJij.nu

… and so the adventure begins!

Blijf op de hoogte en volg Geralde

08 Februari 2018 | Nederland, Wapenveld

‘Commit your works to the Lord, and your thoughts will be established.’ (Proverbs 16:3)

Bijna vijf jaar geleden stapte ik samen met mijn studiegenootje Barbara in het vliegtuig naar Malawi, wat de start was van een mooie stageperiode. Een bijzondere, avontuurlijke en waardevolle ervaring waarbij ‘het vlammetje’ voor werken in het buitenland werd ontstoken. Na mijn verpleegkunde-opleiding ben ik de tropencursus in het havenziekenhuis van Rotterdam gaan volgen om mij verder te verdiepen in tropische ziekten en ontwikkelingswerk.

Afgelopen zomer begon ‘het vlammetje’, wat een beetje gedoofd was, toch weer aan te wakkeren. Ik merkte dat het buitenland weer begon te trekken door verschillende dingen die ik tegenkwam. In september heb ik als omstander geholpen bij een ernstig verkeersongeluk, waarbij een 28-jarige man het ongeluk niet overleefde. Door deze gebeurtenis besefte ik des te meer hoe kwetsbaar het leven is, dat niet iedereen oud wordt en je dromen, doelen en taken die voor je zijn weggelegd niet altijd voor je uit kan schuiven tot je ouder bent of met pensioen gaat! Het jaarcontract in het ziekenhuis dat niet werd verlengd, was het laatste zetje in de rug om op zoek te gaan naar een manier om mijn buitenlanddroom te gaan verwezenlijken en mijn talenten in te kunnen zetten voor mijn naaste ver weg.

Uiteindelijk kwam ik via-via terecht bij Show Mercy International (SMI). Ik stuurde een vrijblijvend mailtje, kreeg een zeer enthousiaste reactie terug en binnen no-time was alles geregeld. Show Mercy is een Amerikaanse zendingsorganisatie die zich door middel van verschillende projecten met name richt op de kwetsbare groepen in de samenleving: kinderen en ouderen. Hun missie is ‘to mobilize, inspire and empower individuals all over the world to live life on purpose while reaching out in love’. Zij hebben een eigen terrein/compound, ongeveer 1 uur rijden van de hoofdstad Kampala, vanwaar zij projecten organiseren en ook naar de kleine dorpen toegaan. Op compound ‘Field of dreams’ is een medische kliniek (vergelijkbaar met een huisartsenpost in Nederland) en staan verschillende accommodaties voor de medewerkers. Tijdens mijn driemaandelijks verblijf in Oeganda zal ik ook op deze compound wonen. Het is de bedoeling dat mijn vrijwilligerswerk vooral gefocust is op het medische vlak (de medische kliniek en de medische outreaches naar de dorpen), maar daarnaast zal ik ook breder ingezet gaan worden. Dat mijn vertrek op zo’n korte termijn is, heeft ermee te maken dat eind februari een 10-daagse medische missie-trip begint. Ik ga bij deze groep aanhaken en deze missietrip zal het begin zijn van mijn verblijf in Oeganda.

Een kort aardrijkskundelesje over mijn reisbestemming: Oeganda is een land in centraal-Afrika, ongeveer 7x zo groot als Nederland. Het land wordt ook wel ‘de parel van Afrika’ genoemd, omdat het door de vele rivieren en meren heel groen en vruchtbaar is. Oeganda ligt op de evenaar, daarom is het klimaat vrij stabiel (overdag ongeveer 28 graden). Er wonen naar schatting 37 miljoen mensen, ongeveer 36 volkeren en de officiële talen zijn Engels en (Ki)Swahili.

En ja, dan moet er in korte tijd heel wat geregeld worden! Om even een aantal dingen te noemen: ticket, visum, malaria-medicatie, verplichte documenten, bezoekje aan de kapper en tandarts, alle benodigdheden voor de reis (…en waar haal je in hartje winter ineens zomerkleding vandaan? En hoeveel heb je nodig voor 3 maanden in een ontwikkelingsland?). Inmiddels is mijn what-to-do-list aardig geslonken en moet het helemaal goed gaan komen! Het verkrijgen van het visum was nog even spannend, maar na wat extra papierwerk heb ik uiteindelijk toestemming van de Oegandese overheid om te komen!

Maandag 19 februari zal het grote avontuur gaan beginnen (vlucht: TK1524 en TK606 vanaf Düsseldorf). Met een tussenstop in Istanbul zal ik in ongeveer 15 uur met Turkish Airlines naar Entebbe (het ‘Schiphol’ van Oeganda) vliegen. Hier zal ik worden opgehaald van het vliegveld en met ongeveer 2 uur op ‘Field of dreams’ zijn.

Mijn streven is om eens per 1-2 weken een nieuwe blog te plaatsen over het wel en wee in Oeganda. De (Afrikaanse) internetmogelijkheden zijn zeer beperkt: tijdens onze vrije dagen kunnen we in het dorp internetten, dus ik hoop dat dat gaat lukken. Ik ga er vanuit dat whatsappen deze 3 maanden niet tot de mogelijkheden behoord, maar we zullen zien. Back to the basic ;-)

Meer informatie over Show Mercy kunnen jullie vinden op: http://showmercy.org/smi/. Mocht je het leuk vinden om de organisatie (financieel) te steunen, dat kan! De organisatie draait op giften en gaven. Op dit moment zijn ze geld aan het inzamelen voor de bouw van een geboortecentrum, zodat meer vrouwen toegang hebben tot medische zorg rondom de bevalling en complicaties kunnen worden voorkomen! Voor een donatie via de website is een creditcard noodzakelijk. Mocht dit een probleem zijn, laat het mij weten dan zal ik zorgen dat het geld op de goede plek terecht komt!

Groetjes (nu nog uit Nederland),
Geralde

  • 08 Februari 2018 - 22:43

    Gerieke:

    Hè!

    Super tof dat je dit gaat doen! Gelukkig is het visum geregeld en
    kun je binnenkort op het vliegtuig stappen om te beginnen aan dit
    toffe avontuur! Alvast heel veel succes! Ik ga je zeker volgen!
    En stiekem wakker je dat vlammetje bij mij op deze manier ook wel weer
    een beetje aan! :)

    Liefs Gerieke

  • 08 Februari 2018 - 23:03

    Anneke Bijsterbosch :

    Hoi Geralde,
    Wat een geweldig avontuur! Heel veel plezier gewenst! En heel veel "werk" plezier. Wat zal het een fantastische tijd voor je zijn. Wij gaan je zeker volgen op deze manier. Gods zegen gewenst op je werk voor de komende tijd.

    Veel succes met je laatste voorbereidingen.

    Een lieve groet van Gerard en Anneke

  • 09 Februari 2018 - 08:13

    Martha Van't Klooster:

    Hey Geralde
    Super stoer dat je dit gaat doen! Ik ga je zeker volgen en wens je enorm veel succes en ook heel veel ( werk) plezier toe !
    Groetjes Martha

  • 09 Februari 2018 - 09:20

    Mireille:

    Wauw Geralde.. wat gaaf!!
    We snappen je helemaal dat je nu je buitenlanddroom gaat verwezenlijken, je talenten in gaat zetten voor je naaste ver weg...
    We wensen je van harte Gods zegen toe in alles wat er de komende maanden op je pad gaat komen!
    We zien uit naar je blogs!
    Succes met de laatste voorbereidingen en dan.. op naar Oeganda!

    Meelevende groeten van ons allevijf!


  • 09 Februari 2018 - 11:14

    Arnejan:

    Heel veel werkplezier Geralde en succes met de laatste voorbereidingen!!


  • 10 Februari 2018 - 12:02

    Barbara Prins:

    Hey maatje!

    Super trots op jou dat je dit werk gaat doen. Wat een zegen dat dit mogelijk is..had graag met je mee gegaan maar mijn taken liggen momenteel bij Wilko en Wessel. Ik wens je Gods zegen toe voor deze reis. Dat je Gods hulp mag ervaren, beveiligd wordt op de wegen die je zal gaan. Jou verhalen en reizen inspireren mij en mijn Afrikaanse vlammetje is ook niet gedoofd. Ik ga je blogs met nieuwsgierigheid lezen en de herinneringen van Malawi neemt geen mens mij ooit af!

    Ga nu in de vrede, wees niet bevreesd God gaat met jou elke dag van iedere week.
    Ga in geloof , moedig sterk en trouw. Weet dat Hij waakt, Hij zorgt steeds voor jou.
    Ga nu in liefde en toon je geloof , kijk om naar anderen een boodschap van je hoop.
    Ga nu in vrede, in liefde , in geloof...Amen.

    Heel veel liefs,
    Barbara

  • 10 Februari 2018 - 12:07

    H.Veldhuizen:

    Dag Geralde,
    Wat geweldig wat je gaat doen! En wat je al gedaan hebt: de tropencursus in het Havenziekenhuis in Rotterdam. Oeganda is mij niet helemaal onbekend, omdat ik 11 jaar in het bestuur van de GZB (sectie Afrika) zat. Meestal gingen we naar Kenya, waar het meeste contact mee was, maar ik was ook eens 14 dagen in Oeganda.
    Van harte sterkte bij alles. Beter: van harte Gods zegen. Je mag het werk doen in de Naam van Jezus Christus. Ja toch? Ik zal zien dat ik je een beetje 'volg', hoewel er meer mensen zijn die mij hun werkverslagen en ervaringen uit Afrika of van elders mailen. Maar toch....
    Wat de tropenkleding betreft: Is het je bekend dat er in Rotterdam, niet ver van het Centraal station, een winkel is met speciaal tropenkleding. Ik kocht er destijds met succes verschillende keren wat.
    Nog eens, van harte het beste. Ook namens mijn vrouw.
    Hartelijke groet,
    H.Veldhuizen

  • 10 Februari 2018 - 19:37

    Henk Doornink:

    Hoi Geralde, wat gaaf dat je naar Uganda gaat. Onze dochter Lysanne is daar vorig jaar ruim 4 maand geweest en wij hebben haar toen 2,5 week bezocht. Wat een prachtig land is het. Overweldigend mooie natuur, (gelukkig wel Whatsapp

  • 03 Maart 2018 - 15:43

    Oma En Opa Steenbergen:

    hallo Geralde, we wensen je alle goeds toe, bovenal, ga met God, Hij zal je leiden op de weg die je gaat, we leven met je mee, Oma en Opa van de Wildekamp.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geralde

Actief sinds 26 Jan. 2013
Verslag gelezen: 890
Totaal aantal bezoekers 42431

Voorgaande reizen:

19 Februari 2018 - 16 Mei 2018

Vrijwilligerswerk in Oeganda

01 Maart 2013 - 21 Juni 2013

Stage in Malawi

Landen bezocht: